Rettssenterets misjon er å nå ut med rettshjelp til alle som ikke har ressurser til selv å oppsøke hjelp.
Gjennom innsiktsarbeid og oppsøkende virksomhet har vi identifisert at sårbare grupper etterlyser to ting: Et menneske å henvende seg til lokalt og en nettbasert løsning der de selv kan finne svar. De siste fire årene har Rettssenteret utviklet og testet ut nye samarbeids- og løsningsmodeller som kan samle ressursene på rettshjelpsfeltet og er skalerbare.
Fragmenterte tjenester er en utfordring for det norske velferdssamfunnet. Det gjelder også på rettshjelpsområdet. Noen rettshjelpsordninger retter seg mot rusavhengige, andre jobber med flyktninger og atter andre med tjenester skreddersydd for barn og unge.
Modellen Rettsenteret har utviklet skal omfatte alle typer problemstillinger, og være en enkel vei til å få riktig hjelp for alle grupper med hjelpebehov. Tverrfaglige tjenester vil gjennom skreddersydde samarbeidsløsninger gjøre det mulig å nå ut med gratis, trygg og treffsikker rettshjelp. Modellen er hybrid – med lavterskel tilgang til våre tjenester både lokalt og digitalt, samtidig som vi driver oppsøkende tjenester rettet mot dem som i dag er lengst unna å få den rettshjelpen de trenger, og som uten nødvendig rettshjelp risikerer å bli låst i langvarig utenforskap.
Rettssenterets modell favner altså bredt – den skal nå alle som trenger hjelp til å løse et juridisk, rettslig eller rettighetsbasert problem og som selv ikke har «muskler», mot eller midler til å oppsøke advokatbistand. Modellen vil sikre effektiv bruk av midler og menneskelige ressurser.
Les mer om Rettssenterets modell her.
Vi mener modellen vi jobber for er svært god samfunnsøkonomi. Alle skal kunne få nødvendig bistand også i en tid med trangere budsjetter og knapphet på personell i de fleste sektorer.
Med mangel på både folk og ressurser, vil framtidens arbeidsliv kreve at vi organiserer oss godt for å løse oppgaver på en effektiv måte. Rettssenteret henter bistand og ekspertise «der den er og ved behov». Dette gjør vi gjennom samarbeid med advokatkontorer, teknologimiljøer, domstolene og kommunene. Vi søker også ut i lokalmiljøene for å finne riktige samarbeidspartnere der - eksempelvis skoler, innvandrerorganisasjoner, ungdomsarbeidere, andre frivillige og ildsjeler.
Våre hovedsamarbeidspartnere er advokatfirmaet Haavind og studentforeningen Congregatio Forensis, som er tilstede ved de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø og på jusstudiet på BI. BI og Rettssenteret har inngått intensjonsavtale om etablering av en jusklinikk ved BI i Nydalen.
Også internasjonalt har Rettssenteret engasjert seg. Vi har delt innsikt og erfaringer som bidrar til å fremme rettshjelpsordninger i andre land. I dette arbeidet har vi samarbeidet nært med Domstolsadministrasjonen. Les mer om interessen fra utlandet her.
Når det gjelder å bygge opp vår digitale rettshjelpsportal, har vi fått Microsoft Norge og Legal 365 med på laget. Dette samarbeidet er en svært viktig del av vår digitale satsning, som vil gi oss mulighet til å måle aktivitet og være i kontinuerlig læring og utvikling av bedre tjenester.
Målet er at så mange som mulig skal finne svar på det de lurer på i våre digitale flater, men noen ganger er ikke dette nok. Da guides man videre i systemet, får tips og kontaktinformasjon til relevante instanser, og mulighet til å stille spørsmål til våre medarbeidere og få kvalitetssikkrede svar. En digital rettshjelpsportal der brukeren også kan velge å være anonym vil senke terskelen for å søke hjelp.
For å bli landsdekkende og nå ut i hele Distrikts-Norge, er det nødvendig å ha en digital løsning. Den digitale rettshjelpen må suppleres av lokale løsninger, i form av lokale rettssentre og en frivillig som er godt kjent lokalt og som gir oss mulighet til å nå fram også til de innbyggerne som i liten grad selv kan oppsøke hjelp.
Vi ønsker på sikt å være til stede i alle landets 357 kommuner. For å lykkes med en slik ambisjon, er et tett samarbeid med Kommune-Norge viktig. Vi er allerede godt etablert i Oslo, hvor vi i tillegg har hatt tidsavgrensede prosjekter på bydelsnivå (blant annet på Mortensrud i bydel Søndre Nordstrand) og i Halden (les mer her). Vi er også i gang med etablering i Horten.
Den som søker rettshjelp i kommunene, skal kunne snakke uforstyrret med en stedlig representant eller med en av Rettssenterets folk i Oslo – enten alene eller sammen med sin stedlige representant. Denne lokale representanten trenger ikke nødvendigvis å være en jurist, men kan være en klok og oppegående person som for klienten kan få tillit til, og som kan formidle kontakt med Rettssenteret. Vedkommende skal være et bindeledd – en rettshjelpsformidler – mellom utsatte innbyggere lokalt i kommunen og Rettssenteret.
For kommunene skal en lokal etablering av Rettssenteret være tilnærmet kostnadsfritt. Det Rettssenteret vil trenge av kommunene er tilgang til et kontorlokale og tilgang til en kontaktperson som kan fungere som rettshjelpsformidler.