Å gå på skole og få en utdannelse er en menneskerett. FNs barnekonvensjon artikkel 28 slår fast at dette er en rett alle barn har. I Grunnloven § 109 står det at alle har rett til utdanning, og at myndighetene skal sikre adgang til videregående opplæring og like muligheter til høyere utdanning på grunnlag av kvalifikasjoner.
Alle har likevel ikke de samme forutsetningene for å få det til på skolen. Det kan være situasjonsbestemte hindringer, det kan være ulike lærevansker, ADHD , dysleksi eller andre forhold eller det kan være fysiske hindringer som hemmer deg.
En funksjonsnedsettelse vil kanskje bety at du må jobbe hardere for å få til det samme som andre. Heldigvis har du rett til tilrettelagt opplæring/undervisning og/eller tilrettelagt eksamen. Du har også rett til tilrettelagt utstyr eller tilrettelegging for fysiske funksjonsnedsettelser. Dette gjelder både om du går på grunnskolen (barne- og ungdomsskolen), videregående skole eller studerer på universitetet eller høyskole. Din tilrettelagte opplæring/undervisning, skal bidra til at funksjonsnedsettelsen din i minst mulig grad hindrer deg i å lære. Tilrettelegging på eksamen skal bidra til at funksjonsnedsettelsen minst mulig hindrer deg i å få vist hva du kan.
Er du skoleelev, er din rett til tilrettelagt opplæring/undervisning forankret i opplæringslova kap. 11 og din rett til tilrettelagt eksamen er forankret i opplæringsforskriften § 9-34. Er du student, er din rett til tilrettelagt opplæring/undervisning og din rett til tilrettelagt eksamen forankret i universitets- og høyskoleloven § 10-5.
Dessverre er det ikke slik at du får tilrettelegging automatisk, selv om du har rett på det. Det er derfor viktig at du, gjerne sammen med dine foresatte, blir kjent med de rettighetene du har og tar dette opp med skolen/utdanningsstedet. Hvis du ikke ber om å få den tilretteleggingen du har rett på, vil det ofte være tilfeldigheter som avgjør om du får den eller ikke.