Dersom flyselskapet nekter å betale erstatning, og du mener avslaget er uberettiget, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda for luftfart. Dette er en uavhengig klageinstans som behandler tvister mellom passasjerer og flyselskaper vedrørende rettigheter knyttet til blant annet forsinkelser, kanselleringer og overbooking.
Kontakt flyselskapet på nytt – Før du klager til Transportklagenemnda, bør du gi flyselskapet en siste mulighet til å rette opp feilen. Be om en skriftlig begrunnelse på avslaget og påpek hvorfor du mener du har rett til kompensasjon.
Samle dokumentasjon – Sørg for at du har all relevant dokumentasjon, som flybilletter, kvitteringer for eventuelle ekstrautgifter (for mat, hotell osv.), og korrespondanse med flyselskapet.
Sende inn klagen til Transportklagenemnda – Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, kan du sende klagen til Transportklagenemnda. Klagen må være skriftlig, og det er viktig at du forklarer hva du mener er feil med avslaget fra flyselskapet og hvorfor du mener du har krav på kompensasjon.
Klagefrister – Transportklagenemnda har en frist på 6 måneder fra det tidspunkt du mottok avslaget fra flyselskapet til du kan sende inn klagen.
Behandling og avgjørelse – Transportklagenemnda vil behandle klagen og gi en avgjørelse. Dersom nemnda kommer til at flyselskapet har handlet feil, kan de pålegge flyselskapet å utbetale erstatning til deg.
Klagen til Transportklagenemnda er gratis.