Få Hjelp

Dine rettigheter som flypassasjer

Få Hjelp

Dine rettigheter som flypassasjer

Få Hjelp

Dine rettigheter som flypassasjer

Få Hjelp

Dine rettigheter som flypassasjer

Hvis du har opplevd forsinkelser, kanselleringer, mistet bagasje eller andre problemer med flyreisen din, har du en del rettigheter. Nedenfor kan du finne ut mer om dine rettigheter når flyreisen ikke går etter planen.

Under finner du også en enkel og detaljert oppskrift på hva du skal gjøre for å få oppfylt dine rettigheter.

Hvis du har opplevd forsinkelser, kanselleringer, mistet bagasje eller andre problemer med flyreisen din, har du en del rettigheter. Nedenfor kan du finne ut mer om dine rettigheter når flyreisen ikke går etter planen.

Under finner du også en enkel og detaljert oppskrift på hva du skal gjøre for å få oppfylt dine rettigheter.

Hvis du har opplevd forsinkelser, kanselleringer, mistet bagasje eller andre problemer med flyreisen din, har du en del rettigheter. Nedenfor kan du finne ut mer om dine rettigheter når flyreisen ikke går etter planen.

Under finner du også en enkel og detaljert oppskrift på hva du skal gjøre for å få oppfylt dine rettigheter.

Hvis du har opplevd forsinkelser, kanselleringer, mistet bagasje eller andre problemer med flyreisen din, har du en del rettigheter. Nedenfor kan du finne ut mer om dine rettigheter når flyreisen ikke går etter planen.

Under finner du også en enkel og detaljert oppskrift på hva du skal gjøre for å få oppfylt dine rettigheter.

Dine rettigheter som flypassasjer - EU-regler og andre internasjonale regler

Forsinkelser

Du har rett til mat og drikke ved forsinkelser på mer enn 2 timer (kortdistanse), 3 timer (mellomdistanse) eller 4 timer (langdistanse)

  • Kortdistanse: Flyvninger opptil 1500 km.

  • Mellomdistanse: Flyvninger mellom 1500 km og 3500 km.

  • Langdistanse: Flyvninger over 3500 km.

Du har rett til overnatting og transport til/fra hotell om nødvendig.

Hva regnes som nødvendig?
Dette avhenger av flere faktorer, men i praksis gjelder:

  1. Lengden på forsinkelsen:

  • Hvis forsinkelsen varer over natten, anses hotellovernatting som nødvendig.

  • Hvis forsinkelsen kun er noen timer på dagtid, vil overnatting normalt ikke være påkrevd.

  1. Tidspunkt for avreise:

  • Hvis neste tilgjengelige fly ikke går før neste dag, har du rett på hotell.

  • Hvis flyet går samme dag, men mange timer senere, kan retten til overnatting vurderes ut fra hvor upraktisk ventetiden er.

  1. Lokasjon og tilgjengelighet av fasiliteter:

  • Hvis flyplassen ikke har tilstrekkelige ventefasiliteter (f.eks. stenger om natten), øker sannsynligheten for at hotell vurderes som nødvendig.

  1. Passasjerens spesielle behov:

  • Eldre, personer med nedsatt funksjonsevne, gravide eller småbarnsfamilier kan ha en sterkere rett til overnatting.

  1. Værforhold og sikkerhet:

  • Hvis passasjeren ellers ville blitt utsatt for utrygge forhold (f.eks. måtte vente ute om natten), kan overnatting anses nødvendig.

Transport til hotell:

  • Flyselskapet er forpliktet til å dekke rimelig transport til og fra hotellet.

  • Hvis flyselskapet ikke ordner hotell selv, kan du bestille et rimelig hotell og kreve refusjon etterpå.

Rett til kompensasjon:

  • 250 EUR for flyvninger under 1500 km (kortdistanse).

  • 400 EUR for flyvninger mellom 1500–3500 km (mellomdistanse).

  • 600 EUR for flyvninger over 3500 km (langdistanse) - unntatt hvis reisen er utenfor EØS, da er det 300 EUR ved 3–4 timers forsinkelse

Unntak: Kompensasjon gis ikke ved ekstraordinære omstendigheter (f.eks. ekstremvær, terrortrusler, streik blant flyveledere).

Hvis forsinkelsen er 5 timer eller mer, kan du velge mellom:

  • Full refusjon av billettprisen.

  • Ombooking til et senere tidspunkt.

 Hvis du blir omdirigert til et tidligere fly enn planlagt:

Du har rett på kompensasjon (250–600 EUR avhengig av distanse) dersom du:

  • Får beskjed om omdirigeringen mindre enn 14 dager før og

  • Det nye flyet går mer enn én time tidligere,

  • Eller det ankommer destinasjonen mer enn to timer tidligere

Kanselleringer

Du har rett til full refusjon eller alternativ transport til reisemålet.

Du har rett til kompensasjon til samme satser som ved forsinkelser.

Unntak: Ingen kompensasjon hvis:

  • Du fikk beskjed minst 14 dager før avreise.

  • Du fikk tilbud om alternativ reise som avviker med høyst 2 timer.

  • Avlysningen skyldtes ekstraordinære omstendigheter.

Du har rett til mat, drikke, overnatting og transport hvis nødvendig.

Overbookede flyvninger (nektet ombordstigning)

Du har rett til samme kompensasjonsbeløp som ved forsinkelse/kansellering.

Du kan velge full refusjon eller alternativ reise.

Du har rett til mat, drikke, overnatting og transport hvis nødvendig.

Mistet forbindelsesfly

Dersom du mister en videreforbindelse på grunn av forsinkelse eller kansellering, er du dekket av EU-reglene så lenge flyvningene er på samme billett.

Du har rett til en ny reise. Flyselskapet må tilby deg ny reise til sluttmålet så raskt som mulig.

Hvis den totale forsinkelsen ved ankomst er 3 timer eller mer, kan du kreve kompensasjon (med unntak av ekstraordinære omstendigheter).

Streik

Dine rettigheter avhenger av hvem som streiker:

Flyselskapets egen streik:

  • Regnes ikke som en ekstraordinær omstendighet

  • Du har krav på kompensasjon

Streik blant flyveledere, bagasjehåndterere eller andre eksterne:

  • Regnes som en ekstraordinær omstendighet, så du har ikke krav på kompensasjon

  • Du har fortsatt krav på refusjon eller ombooking og assistanse

Mistet, forsinket eller skadet bagasje

Her har du rettigheter etter Montreal-konvensjonen 1999, som Norge er tilsluttet.

Forsinket bagasje

  • Rett til å få dekket nødvendige utgifter (f.eks. toalettsaker, klær) opptil ca. 1600 EUR.

Mistet eller skadet bagasje

  • Rett til erstatning opptil ca. 1600 EUR.

  • Unntak: Flyselskapet er ikke ansvarlig hvis det kan bevise at det tok alle rimelige tiltak for å unngå skaden.

Hvordan kreve erstatning?

  • Forsinket bagasje: Krav må sendes skriftlig innen 21 dager etter at du mottok bagasjen.

  • Skadet bagasje: Krav må sendes innen 7 dager etter at du mottok bagasjen.

«Ekstraordinære omstendigheter»

Som flypassasjer kan du oppleve at flyselskapet avviser kravet ditt om erstatning med den begrunnelse at forsinkelsen skyldes force majeure.

Uttrykket "eksepsjonelle omstendigheter" dekker grunner utenfor flyselskapets kontroll og derfor bortfaller din rett til erstatning i disse tilfellene.

Dette regnes som force majeure:

  • Dårlig vær

  • Naturkatastrofer

  • Streik blant tredjepart, f.eks. flyplassansatte

  • Politisk ustabilitet

  • Terrortrusler

  • Birdstrike (kollisjoner mellom fugler og fly)

Dette regnes ikke som force majeure:

  • Tekniske feil

  • Mannskapssykdom

  • Streik blant ansatte

Flyselskapet har avvist kravet ditt, men du er uenig - hva gjør du?

Dersom flyselskapet nekter å betale erstatning, og du mener avslaget er uberettiget, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda for luftfart. Dette er en uavhengig klageinstans som behandler tvister mellom passasjerer og flyselskaper vedrørende rettigheter knyttet til blant annet forsinkelser, kanselleringer og overbooking.

Steg for å klage til Transportklagenemnda:

  1. Kontakt flyselskapet på nytt – Før du klager til Transportklagenemnda, bør du gi flyselskapet en siste mulighet til å rette opp feilen. Be om en skriftlig begrunnelse på avslaget og påpek hvorfor du mener du har rett til kompensasjon.


  2. Samle dokumentasjon – Sørg for at du har all relevant dokumentasjon, som flybilletter, kvitteringer for eventuelle ekstrautgifter (for mat, hotell osv.), og korrespondanse med flyselskapet.


  3. Sende inn klagen til Transportklagenemnda – Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, kan du sende klagen til Transportklagenemnda. Klagen må være skriftlig, og det er viktig at du forklarer hva du mener er feil med avslaget fra flyselskapet og hvorfor du mener du har krav på kompensasjon.


  4. Klagefrister – Transportklagenemnda har en frist på 6 måneder fra det tidspunkt du mottok avslaget fra flyselskapet til du kan sende inn klagen.


  5. Behandling og avgjørelse – Transportklagenemnda vil behandle klagen og gi en avgjørelse. Dersom nemnda kommer til at flyselskapet har handlet feil, kan de pålegge flyselskapet å utbetale erstatning til deg.

Klagen til Transportklagenemnda er gratis.

Behandlingstid

Behandlingstiden for å kreve kompensasjon fra et flyselskap kan variere, men her er noen generelle tidsperspektiver:

Direkte til flyselskapet:

  • Når du sender inn et krav direkte til flyselskapet, kan behandlingstiden være fra 4 til 12 uker. Dette avhenger av flyselskapets interne prosesser og kompleksiteten i kravet. Noen flyselskaper kan være raskere, mens andre tar lengre tid, spesielt i perioder med høy pågang eller kompliserte saker.

  • Mange flyselskaper gir en automatisk bekreftelse på mottak av klagen, men selve behandlingen kan ta flere uker.

Transportklagenemnda:

  • Hvis du sender klagen til Transportklagenemnda (hvis flyselskapet avslår kravet), kan behandlingstiden være mellom 3 til 6 måneder. Transportklagenemnda kan være litt langsommere i travle perioder, men de prøver å gi en avgjørelse innen rimelig tid.

Behandlingstiden - hva kan påvirke?:

  • Kompleksiteten i kravet: Hvis saken er enkel (f.eks. en kort forsinkelse), kan det bli behandlet raskt. Kompliserte saker, som krever dokumentasjon eller vurdering av spesifikke forhold, kan ta lengre tid.

  • Høy pågang: Hvis det er mange krav som behandles samtidig (f.eks. under feriesesonger eller etter store hendelser som streiker eller naturkatastrofer), kan behandlingen ta lengre tid.

  • Samarbeid fra flyselskapet: Hvis flyselskapet er raskt med å vurdere og svare på din klage, vil behandlingstiden gå raskere.

Dine rettigheter som flypassasjer - EU-regler og andre internasjonale regler

Forsinkelser

Du har rett til mat og drikke ved forsinkelser på mer enn 2 timer (kortdistanse), 3 timer (mellomdistanse) eller 4 timer (langdistanse)

  • Kortdistanse: Flyvninger opptil 1500 km.

  • Mellomdistanse: Flyvninger mellom 1500 km og 3500 km.

  • Langdistanse: Flyvninger over 3500 km.

Du har rett til overnatting og transport til/fra hotell om nødvendig.

Hva regnes som nødvendig?
Dette avhenger av flere faktorer, men i praksis gjelder:

  1. Lengden på forsinkelsen:

  • Hvis forsinkelsen varer over natten, anses hotellovernatting som nødvendig.

  • Hvis forsinkelsen kun er noen timer på dagtid, vil overnatting normalt ikke være påkrevd.

  1. Tidspunkt for avreise:

  • Hvis neste tilgjengelige fly ikke går før neste dag, har du rett på hotell.

  • Hvis flyet går samme dag, men mange timer senere, kan retten til overnatting vurderes ut fra hvor upraktisk ventetiden er.

  1. Lokasjon og tilgjengelighet av fasiliteter:

  • Hvis flyplassen ikke har tilstrekkelige ventefasiliteter (f.eks. stenger om natten), øker sannsynligheten for at hotell vurderes som nødvendig.

  1. Passasjerens spesielle behov:

  • Eldre, personer med nedsatt funksjonsevne, gravide eller småbarnsfamilier kan ha en sterkere rett til overnatting.

  1. Værforhold og sikkerhet:

  • Hvis passasjeren ellers ville blitt utsatt for utrygge forhold (f.eks. måtte vente ute om natten), kan overnatting anses nødvendig.

Transport til hotell:

  • Flyselskapet er forpliktet til å dekke rimelig transport til og fra hotellet.

  • Hvis flyselskapet ikke ordner hotell selv, kan du bestille et rimelig hotell og kreve refusjon etterpå.

Rett til kompensasjon:

  • 250 EUR for flyvninger under 1500 km (kortdistanse).

  • 400 EUR for flyvninger mellom 1500–3500 km (mellomdistanse).

  • 600 EUR for flyvninger over 3500 km (langdistanse) - unntatt hvis reisen er utenfor EØS, da er det 300 EUR ved 3–4 timers forsinkelse

Unntak: Kompensasjon gis ikke ved ekstraordinære omstendigheter (f.eks. ekstremvær, terrortrusler, streik blant flyveledere).

Hvis forsinkelsen er 5 timer eller mer, kan du velge mellom:

  • Full refusjon av billettprisen.

  • Ombooking til et senere tidspunkt.

 Hvis du blir omdirigert til et tidligere fly enn planlagt:

Du har rett på kompensasjon (250–600 EUR avhengig av distanse) dersom du:

  • Får beskjed om omdirigeringen mindre enn 14 dager før og

  • Det nye flyet går mer enn én time tidligere,

  • Eller det ankommer destinasjonen mer enn to timer tidligere

Kanselleringer

Du har rett til full refusjon eller alternativ transport til reisemålet.

Du har rett til kompensasjon til samme satser som ved forsinkelser.

Unntak: Ingen kompensasjon hvis:

  • Du fikk beskjed minst 14 dager før avreise.

  • Du fikk tilbud om alternativ reise som avviker med høyst 2 timer.

  • Avlysningen skyldtes ekstraordinære omstendigheter.

Du har rett til mat, drikke, overnatting og transport hvis nødvendig.

Overbookede flyvninger (nektet ombordstigning)

Du har rett til samme kompensasjonsbeløp som ved forsinkelse/kansellering.

Du kan velge full refusjon eller alternativ reise.

Du har rett til mat, drikke, overnatting og transport hvis nødvendig.

Mistet forbindelsesfly

Dersom du mister en videreforbindelse på grunn av forsinkelse eller kansellering, er du dekket av EU-reglene så lenge flyvningene er på samme billett.

Du har rett til en ny reise. Flyselskapet må tilby deg ny reise til sluttmålet så raskt som mulig.

Hvis den totale forsinkelsen ved ankomst er 3 timer eller mer, kan du kreve kompensasjon (med unntak av ekstraordinære omstendigheter).

Streik

Dine rettigheter avhenger av hvem som streiker:

Flyselskapets egen streik:

  • Regnes ikke som en ekstraordinær omstendighet

  • Du har krav på kompensasjon

Streik blant flyveledere, bagasjehåndterere eller andre eksterne:

  • Regnes som en ekstraordinær omstendighet, så du har ikke krav på kompensasjon

  • Du har fortsatt krav på refusjon eller ombooking og assistanse

Mistet, forsinket eller skadet bagasje

Her har du rettigheter etter Montreal-konvensjonen 1999, som Norge er tilsluttet.

Forsinket bagasje

  • Rett til å få dekket nødvendige utgifter (f.eks. toalettsaker, klær) opptil ca. 1600 EUR.

Mistet eller skadet bagasje

  • Rett til erstatning opptil ca. 1600 EUR.

  • Unntak: Flyselskapet er ikke ansvarlig hvis det kan bevise at det tok alle rimelige tiltak for å unngå skaden.

Hvordan kreve erstatning?

  • Forsinket bagasje: Krav må sendes skriftlig innen 21 dager etter at du mottok bagasjen.

  • Skadet bagasje: Krav må sendes innen 7 dager etter at du mottok bagasjen.

«Ekstraordinære omstendigheter»

Som flypassasjer kan du oppleve at flyselskapet avviser kravet ditt om erstatning med den begrunnelse at forsinkelsen skyldes force majeure.

Uttrykket "eksepsjonelle omstendigheter" dekker grunner utenfor flyselskapets kontroll og derfor bortfaller din rett til erstatning i disse tilfellene.

Dette regnes som force majeure:

  • Dårlig vær

  • Naturkatastrofer

  • Streik blant tredjepart, f.eks. flyplassansatte

  • Politisk ustabilitet

  • Terrortrusler

  • Birdstrike (kollisjoner mellom fugler og fly)

Dette regnes ikke som force majeure:

  • Tekniske feil

  • Mannskapssykdom

  • Streik blant ansatte

Flyselskapet har avvist kravet ditt, men du er uenig - hva gjør du?

Dersom flyselskapet nekter å betale erstatning, og du mener avslaget er uberettiget, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda for luftfart. Dette er en uavhengig klageinstans som behandler tvister mellom passasjerer og flyselskaper vedrørende rettigheter knyttet til blant annet forsinkelser, kanselleringer og overbooking.

Steg for å klage til Transportklagenemnda:

  1. Kontakt flyselskapet på nytt – Før du klager til Transportklagenemnda, bør du gi flyselskapet en siste mulighet til å rette opp feilen. Be om en skriftlig begrunnelse på avslaget og påpek hvorfor du mener du har rett til kompensasjon.


  2. Samle dokumentasjon – Sørg for at du har all relevant dokumentasjon, som flybilletter, kvitteringer for eventuelle ekstrautgifter (for mat, hotell osv.), og korrespondanse med flyselskapet.


  3. Sende inn klagen til Transportklagenemnda – Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, kan du sende klagen til Transportklagenemnda. Klagen må være skriftlig, og det er viktig at du forklarer hva du mener er feil med avslaget fra flyselskapet og hvorfor du mener du har krav på kompensasjon.


  4. Klagefrister – Transportklagenemnda har en frist på 6 måneder fra det tidspunkt du mottok avslaget fra flyselskapet til du kan sende inn klagen.


  5. Behandling og avgjørelse – Transportklagenemnda vil behandle klagen og gi en avgjørelse. Dersom nemnda kommer til at flyselskapet har handlet feil, kan de pålegge flyselskapet å utbetale erstatning til deg.

Klagen til Transportklagenemnda er gratis.

Behandlingstid

Behandlingstiden for å kreve kompensasjon fra et flyselskap kan variere, men her er noen generelle tidsperspektiver:

Direkte til flyselskapet:

  • Når du sender inn et krav direkte til flyselskapet, kan behandlingstiden være fra 4 til 12 uker. Dette avhenger av flyselskapets interne prosesser og kompleksiteten i kravet. Noen flyselskaper kan være raskere, mens andre tar lengre tid, spesielt i perioder med høy pågang eller kompliserte saker.

  • Mange flyselskaper gir en automatisk bekreftelse på mottak av klagen, men selve behandlingen kan ta flere uker.

Transportklagenemnda:

  • Hvis du sender klagen til Transportklagenemnda (hvis flyselskapet avslår kravet), kan behandlingstiden være mellom 3 til 6 måneder. Transportklagenemnda kan være litt langsommere i travle perioder, men de prøver å gi en avgjørelse innen rimelig tid.

Behandlingstiden - hva kan påvirke?:

  • Kompleksiteten i kravet: Hvis saken er enkel (f.eks. en kort forsinkelse), kan det bli behandlet raskt. Kompliserte saker, som krever dokumentasjon eller vurdering av spesifikke forhold, kan ta lengre tid.

  • Høy pågang: Hvis det er mange krav som behandles samtidig (f.eks. under feriesesonger eller etter store hendelser som streiker eller naturkatastrofer), kan behandlingen ta lengre tid.

  • Samarbeid fra flyselskapet: Hvis flyselskapet er raskt med å vurdere og svare på din klage, vil behandlingstiden gå raskere.

Dine rettigheter som flypassasjer - EU-regler og andre internasjonale regler

Forsinkelser

Du har rett til mat og drikke ved forsinkelser på mer enn 2 timer (kortdistanse), 3 timer (mellomdistanse) eller 4 timer (langdistanse)

  • Kortdistanse: Flyvninger opptil 1500 km.

  • Mellomdistanse: Flyvninger mellom 1500 km og 3500 km.

  • Langdistanse: Flyvninger over 3500 km.

Du har rett til overnatting og transport til/fra hotell om nødvendig.

Hva regnes som nødvendig?
Dette avhenger av flere faktorer, men i praksis gjelder:

  1. Lengden på forsinkelsen:

  • Hvis forsinkelsen varer over natten, anses hotellovernatting som nødvendig.

  • Hvis forsinkelsen kun er noen timer på dagtid, vil overnatting normalt ikke være påkrevd.

  1. Tidspunkt for avreise:

  • Hvis neste tilgjengelige fly ikke går før neste dag, har du rett på hotell.

  • Hvis flyet går samme dag, men mange timer senere, kan retten til overnatting vurderes ut fra hvor upraktisk ventetiden er.

  1. Lokasjon og tilgjengelighet av fasiliteter:

  • Hvis flyplassen ikke har tilstrekkelige ventefasiliteter (f.eks. stenger om natten), øker sannsynligheten for at hotell vurderes som nødvendig.

  1. Passasjerens spesielle behov:

  • Eldre, personer med nedsatt funksjonsevne, gravide eller småbarnsfamilier kan ha en sterkere rett til overnatting.

  1. Værforhold og sikkerhet:

  • Hvis passasjeren ellers ville blitt utsatt for utrygge forhold (f.eks. måtte vente ute om natten), kan overnatting anses nødvendig.

Transport til hotell:

  • Flyselskapet er forpliktet til å dekke rimelig transport til og fra hotellet.

  • Hvis flyselskapet ikke ordner hotell selv, kan du bestille et rimelig hotell og kreve refusjon etterpå.

Rett til kompensasjon:

  • 250 EUR for flyvninger under 1500 km (kortdistanse).

  • 400 EUR for flyvninger mellom 1500–3500 km (mellomdistanse).

  • 600 EUR for flyvninger over 3500 km (langdistanse) - unntatt hvis reisen er utenfor EØS, da er det 300 EUR ved 3–4 timers forsinkelse

Unntak: Kompensasjon gis ikke ved ekstraordinære omstendigheter (f.eks. ekstremvær, terrortrusler, streik blant flyveledere).

Hvis forsinkelsen er 5 timer eller mer, kan du velge mellom:

  • Full refusjon av billettprisen.

  • Ombooking til et senere tidspunkt.

 Hvis du blir omdirigert til et tidligere fly enn planlagt:

Du har rett på kompensasjon (250–600 EUR avhengig av distanse) dersom du:

  • Får beskjed om omdirigeringen mindre enn 14 dager før og

  • Det nye flyet går mer enn én time tidligere,

  • Eller det ankommer destinasjonen mer enn to timer tidligere

Kanselleringer

Du har rett til full refusjon eller alternativ transport til reisemålet.

Du har rett til kompensasjon til samme satser som ved forsinkelser.

Unntak: Ingen kompensasjon hvis:

  • Du fikk beskjed minst 14 dager før avreise.

  • Du fikk tilbud om alternativ reise som avviker med høyst 2 timer.

  • Avlysningen skyldtes ekstraordinære omstendigheter.

Du har rett til mat, drikke, overnatting og transport hvis nødvendig.

Overbookede flyvninger (nektet ombordstigning)

Du har rett til samme kompensasjonsbeløp som ved forsinkelse/kansellering.

Du kan velge full refusjon eller alternativ reise.

Du har rett til mat, drikke, overnatting og transport hvis nødvendig.

Mistet forbindelsesfly

Dersom du mister en videreforbindelse på grunn av forsinkelse eller kansellering, er du dekket av EU-reglene så lenge flyvningene er på samme billett.

Du har rett til en ny reise. Flyselskapet må tilby deg ny reise til sluttmålet så raskt som mulig.

Hvis den totale forsinkelsen ved ankomst er 3 timer eller mer, kan du kreve kompensasjon (med unntak av ekstraordinære omstendigheter).

Streik

Dine rettigheter avhenger av hvem som streiker:

Flyselskapets egen streik:

  • Regnes ikke som en ekstraordinær omstendighet

  • Du har krav på kompensasjon

Streik blant flyveledere, bagasjehåndterere eller andre eksterne:

  • Regnes som en ekstraordinær omstendighet, så du har ikke krav på kompensasjon

  • Du har fortsatt krav på refusjon eller ombooking og assistanse

Mistet, forsinket eller skadet bagasje

Her har du rettigheter etter Montreal-konvensjonen 1999, som Norge er tilsluttet.

Forsinket bagasje

  • Rett til å få dekket nødvendige utgifter (f.eks. toalettsaker, klær) opptil ca. 1600 EUR.

Mistet eller skadet bagasje

  • Rett til erstatning opptil ca. 1600 EUR.

  • Unntak: Flyselskapet er ikke ansvarlig hvis det kan bevise at det tok alle rimelige tiltak for å unngå skaden.

Hvordan kreve erstatning?

  • Forsinket bagasje: Krav må sendes skriftlig innen 21 dager etter at du mottok bagasjen.

  • Skadet bagasje: Krav må sendes innen 7 dager etter at du mottok bagasjen.

«Ekstraordinære omstendigheter»

Som flypassasjer kan du oppleve at flyselskapet avviser kravet ditt om erstatning med den begrunnelse at forsinkelsen skyldes force majeure.

Uttrykket "eksepsjonelle omstendigheter" dekker grunner utenfor flyselskapets kontroll og derfor bortfaller din rett til erstatning i disse tilfellene.

Dette regnes som force majeure:

  • Dårlig vær

  • Naturkatastrofer

  • Streik blant tredjepart, f.eks. flyplassansatte

  • Politisk ustabilitet

  • Terrortrusler

  • Birdstrike (kollisjoner mellom fugler og fly)

Dette regnes ikke som force majeure:

  • Tekniske feil

  • Mannskapssykdom

  • Streik blant ansatte

Flyselskapet har avvist kravet ditt, men du er uenig - hva gjør du?

Dersom flyselskapet nekter å betale erstatning, og du mener avslaget er uberettiget, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda for luftfart. Dette er en uavhengig klageinstans som behandler tvister mellom passasjerer og flyselskaper vedrørende rettigheter knyttet til blant annet forsinkelser, kanselleringer og overbooking.

Steg for å klage til Transportklagenemnda:

  1. Kontakt flyselskapet på nytt – Før du klager til Transportklagenemnda, bør du gi flyselskapet en siste mulighet til å rette opp feilen. Be om en skriftlig begrunnelse på avslaget og påpek hvorfor du mener du har rett til kompensasjon.


  2. Samle dokumentasjon – Sørg for at du har all relevant dokumentasjon, som flybilletter, kvitteringer for eventuelle ekstrautgifter (for mat, hotell osv.), og korrespondanse med flyselskapet.


  3. Sende inn klagen til Transportklagenemnda – Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, kan du sende klagen til Transportklagenemnda. Klagen må være skriftlig, og det er viktig at du forklarer hva du mener er feil med avslaget fra flyselskapet og hvorfor du mener du har krav på kompensasjon.


  4. Klagefrister – Transportklagenemnda har en frist på 6 måneder fra det tidspunkt du mottok avslaget fra flyselskapet til du kan sende inn klagen.


  5. Behandling og avgjørelse – Transportklagenemnda vil behandle klagen og gi en avgjørelse. Dersom nemnda kommer til at flyselskapet har handlet feil, kan de pålegge flyselskapet å utbetale erstatning til deg.

Klagen til Transportklagenemnda er gratis.

Behandlingstid

Behandlingstiden for å kreve kompensasjon fra et flyselskap kan variere, men her er noen generelle tidsperspektiver:

Direkte til flyselskapet:

  • Når du sender inn et krav direkte til flyselskapet, kan behandlingstiden være fra 4 til 12 uker. Dette avhenger av flyselskapets interne prosesser og kompleksiteten i kravet. Noen flyselskaper kan være raskere, mens andre tar lengre tid, spesielt i perioder med høy pågang eller kompliserte saker.

  • Mange flyselskaper gir en automatisk bekreftelse på mottak av klagen, men selve behandlingen kan ta flere uker.

Transportklagenemnda:

  • Hvis du sender klagen til Transportklagenemnda (hvis flyselskapet avslår kravet), kan behandlingstiden være mellom 3 til 6 måneder. Transportklagenemnda kan være litt langsommere i travle perioder, men de prøver å gi en avgjørelse innen rimelig tid.

Behandlingstiden - hva kan påvirke?:

  • Kompleksiteten i kravet: Hvis saken er enkel (f.eks. en kort forsinkelse), kan det bli behandlet raskt. Kompliserte saker, som krever dokumentasjon eller vurdering av spesifikke forhold, kan ta lengre tid.

  • Høy pågang: Hvis det er mange krav som behandles samtidig (f.eks. under feriesesonger eller etter store hendelser som streiker eller naturkatastrofer), kan behandlingen ta lengre tid.

  • Samarbeid fra flyselskapet: Hvis flyselskapet er raskt med å vurdere og svare på din klage, vil behandlingstiden gå raskere.

Hvordan kreve dine rettigheter – steg-for-steg guide

Dokumenter problemet med en gang

Før du klager, må du ha bevis på hva som har skjedd. Dette gjør du slik:

Ta skjermbilder og bilder

  • Ta screenshot av boardingkort, e-poster fra flyselskapet og eventuelle varselmeldinger om forsinkelse/kansellering.

  • Ta bilde av flytavler på flyplassen som viser forsinkelsen.

  • Hvis du har mistet bagasje, ta bilde av bagasjekvitteringen du fikk da du sjekket inn bagasjen.

Be om skriftlig bekreftelse

  • Gå til flyselskapets skranke og be om en skriftlig bekreftelse på forsinkelsen, kanselleringen eller bagasjetapet.

  • Hvis de nekter, skriv ned tid og sted, og hvem du snakket med.

Lagre kvitteringer

  • Hvis du må kjøpe mat, drikke, hotell eller transport, lagre kvitteringene. Du kan kreve refusjon senere!

Sjekk om flyet ditt er dekket av EU-reglene

  • Reglene gjelder hvis flyet ditt:

    • Går fra en flyplass i EU/EØS (uansett flyselskap).

    • Ankommer EU/EØS med et EU/EØS-basert flyselskap.

Krev rettighetene dine direkte fra flyselskapet

Nå er det tid for å sende en klage! Dette gjør du direkte til flyselskapet – ikke til flyplassen.

💻 Finn riktig klageskjema

  • Gå til flyselskapets nettside og let etter "klage", "complaint" eller "passasjerrettigheter".

  • Hvis du ikke finner det, kan du bruke dette EU-klageskjemaet:
    📎 EU Passenger Rights Complaint Form (PDF)

📩 Skriv klagen slik:

  • Emnefelt: "Krav om kompensasjon for [forsinkelse/kansellering/mistet bagasje] – Fly [Flight Number] den [Dato]"

  • Beskriv kort hva som skjedde:

    "Mitt fly [Flight Number] fra [Avreisested] til [Destinasjon] ble [forsinket/kansellert] med [X] timer."

  • Hvilken rettighet krever du? (Se nedenfor)

  • Legg ved bevis: Boardingkort, e-poster, bilder, kvitteringer.

  • Krev kompensasjon/tilbakebetaling i euro (€).

Se også Air passenger rights - Your Europe

Hvilket krav skal du sende?

🛫 Forsinket fly (3+ timer)

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev refusjon av utgifter (mat, drikke, hotell)

  • Krev ombooking/refusjon hvis forsinkelsen er 5+ timer

🛑 Kansellert fly

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev ny flybillett eller full refusjon

  • Krev refusjon av hotell og mat hvis du måtte vente over natten

🚫 Overbooket fly (nektet ombordstigning)

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev ombooking eller refusjon

  • Krev refusjon av mat/hotell

🧳 Mistet/forsinket/skadet bagasje

  • Meld fra før du forlater flyplassen (fyll ut PIR-rapport i bagasjeskranken)

  • Krev refusjon for nødvendige utgifter (klær, hygieneartikler)

  • Hvis bagasjen er tapt/skadet: Krev erstatning opptil €1600

  • Frist:

    • 7 dager (skadet bagasje)

    • 21 dager (forsinket bagasje)

✈️ Mistet forbindelsesfly

  • Krev ombooking til nytt fly (gratis)

  • Krev kompensasjon (€250–600) hvis forsinkelsen blir 3+ timer ved endelig ankomst

💼 Streik

  • Flyselskapets egen streik = Krev kompensasjon

  • Ekstern streik (f.eks. flyveledere) = Ingen kompensasjon, men krav på ombooking/refusjon

Hva hvis flyselskapet sier nei eller ignorerer deg?

Hvis flyselskapet avslår kravet eller ikke svarer innen 6 uker, kan du klage videre:

📌 Alternativ 1: Klage til Luftfartstilsynet

📌 Alternativ 2: Klage til Forbrukerrådet

📌 Alternativ 3: Bruk en klagetjeneste
Hvis du ikke orker prosessen selv, finnes tjenester som gjør det for deg (mot en prosentandel av kompensasjonen):

  • AirHelp.no

  • Flyhjelp.no

  • Flyforsinkelser.no

📌 Alternativ 4: Søk juridisk hjelp
Hvis summen er høy, kan du ta saken videre til en advokat.

Du kan også alltid kontakte Rettssenteret for hjelp.

Få pengene dine!

Flyselskapet skal utbetale kompensasjon til din bankkonto eller via den betalingsmåten du brukte.

Hvis de prøver å gi deg kuponger i stedet for penger anbefaler vi deg å si nei – du har krav på penger.

Maler for e-poster

Nyttige maler for tekst til e-post med klage finner du under "downloads" lenger opp på siden.

Hvordan kreve dine rettigheter – steg-for-steg guide

Dokumenter problemet med en gang

Før du klager, må du ha bevis på hva som har skjedd. Dette gjør du slik:

Ta skjermbilder og bilder

  • Ta screenshot av boardingkort, e-poster fra flyselskapet og eventuelle varselmeldinger om forsinkelse/kansellering.

  • Ta bilde av flytavler på flyplassen som viser forsinkelsen.

  • Hvis du har mistet bagasje, ta bilde av bagasjekvitteringen du fikk da du sjekket inn bagasjen.

Be om skriftlig bekreftelse

  • Gå til flyselskapets skranke og be om en skriftlig bekreftelse på forsinkelsen, kanselleringen eller bagasjetapet.

  • Hvis de nekter, skriv ned tid og sted, og hvem du snakket med.

Lagre kvitteringer

  • Hvis du må kjøpe mat, drikke, hotell eller transport, lagre kvitteringene. Du kan kreve refusjon senere!

Sjekk om flyet ditt er dekket av EU-reglene

  • Reglene gjelder hvis flyet ditt:

    • Går fra en flyplass i EU/EØS (uansett flyselskap).

    • Ankommer EU/EØS med et EU/EØS-basert flyselskap.

Krev rettighetene dine direkte fra flyselskapet

Nå er det tid for å sende en klage! Dette gjør du direkte til flyselskapet – ikke til flyplassen.

💻 Finn riktig klageskjema

  • Gå til flyselskapets nettside og let etter "klage", "complaint" eller "passasjerrettigheter".

  • Hvis du ikke finner det, kan du bruke dette EU-klageskjemaet:
    📎 EU Passenger Rights Complaint Form (PDF)

📩 Skriv klagen slik:

  • Emnefelt: "Krav om kompensasjon for [forsinkelse/kansellering/mistet bagasje] – Fly [Flight Number] den [Dato]"

  • Beskriv kort hva som skjedde:

    "Mitt fly [Flight Number] fra [Avreisested] til [Destinasjon] ble [forsinket/kansellert] med [X] timer."

  • Hvilken rettighet krever du? (Se nedenfor)

  • Legg ved bevis: Boardingkort, e-poster, bilder, kvitteringer.

  • Krev kompensasjon/tilbakebetaling i euro (€).

Se også Air passenger rights - Your Europe

Hvilket krav skal du sende?

🛫 Forsinket fly (3+ timer)

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev refusjon av utgifter (mat, drikke, hotell)

  • Krev ombooking/refusjon hvis forsinkelsen er 5+ timer

🛑 Kansellert fly

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev ny flybillett eller full refusjon

  • Krev refusjon av hotell og mat hvis du måtte vente over natten

🚫 Overbooket fly (nektet ombordstigning)

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev ombooking eller refusjon

  • Krev refusjon av mat/hotell

🧳 Mistet/forsinket/skadet bagasje

  • Meld fra før du forlater flyplassen (fyll ut PIR-rapport i bagasjeskranken)

  • Krev refusjon for nødvendige utgifter (klær, hygieneartikler)

  • Hvis bagasjen er tapt/skadet: Krev erstatning opptil €1600

  • Frist:

    • 7 dager (skadet bagasje)

    • 21 dager (forsinket bagasje)

✈️ Mistet forbindelsesfly

  • Krev ombooking til nytt fly (gratis)

  • Krev kompensasjon (€250–600) hvis forsinkelsen blir 3+ timer ved endelig ankomst

💼 Streik

  • Flyselskapets egen streik = Krev kompensasjon

  • Ekstern streik (f.eks. flyveledere) = Ingen kompensasjon, men krav på ombooking/refusjon

Hva hvis flyselskapet sier nei eller ignorerer deg?

Hvis flyselskapet avslår kravet eller ikke svarer innen 6 uker, kan du klage videre:

📌 Alternativ 1: Klage til Luftfartstilsynet

📌 Alternativ 2: Klage til Forbrukerrådet

📌 Alternativ 3: Bruk en klagetjeneste
Hvis du ikke orker prosessen selv, finnes tjenester som gjør det for deg (mot en prosentandel av kompensasjonen):

  • AirHelp.no

  • Flyhjelp.no

  • Flyforsinkelser.no

📌 Alternativ 4: Søk juridisk hjelp
Hvis summen er høy, kan du ta saken videre til en advokat.

Du kan også alltid kontakte Rettssenteret for hjelp.

Få pengene dine!

Flyselskapet skal utbetale kompensasjon til din bankkonto eller via den betalingsmåten du brukte.

Hvis de prøver å gi deg kuponger i stedet for penger anbefaler vi deg å si nei – du har krav på penger.

Maler for e-poster

Nyttige maler for tekst til e-post med klage finner du under "downloads" lenger opp på siden.

Hvordan kreve dine rettigheter – steg-for-steg guide

Dokumenter problemet med en gang

Før du klager, må du ha bevis på hva som har skjedd. Dette gjør du slik:

Ta skjermbilder og bilder

  • Ta screenshot av boardingkort, e-poster fra flyselskapet og eventuelle varselmeldinger om forsinkelse/kansellering.

  • Ta bilde av flytavler på flyplassen som viser forsinkelsen.

  • Hvis du har mistet bagasje, ta bilde av bagasjekvitteringen du fikk da du sjekket inn bagasjen.

Be om skriftlig bekreftelse

  • Gå til flyselskapets skranke og be om en skriftlig bekreftelse på forsinkelsen, kanselleringen eller bagasjetapet.

  • Hvis de nekter, skriv ned tid og sted, og hvem du snakket med.

Lagre kvitteringer

  • Hvis du må kjøpe mat, drikke, hotell eller transport, lagre kvitteringene. Du kan kreve refusjon senere!

Sjekk om flyet ditt er dekket av EU-reglene

  • Reglene gjelder hvis flyet ditt:

    • Går fra en flyplass i EU/EØS (uansett flyselskap).

    • Ankommer EU/EØS med et EU/EØS-basert flyselskap.

Krev rettighetene dine direkte fra flyselskapet

Nå er det tid for å sende en klage! Dette gjør du direkte til flyselskapet – ikke til flyplassen.

💻 Finn riktig klageskjema

  • Gå til flyselskapets nettside og let etter "klage", "complaint" eller "passasjerrettigheter".

  • Hvis du ikke finner det, kan du bruke dette EU-klageskjemaet:
    📎 EU Passenger Rights Complaint Form (PDF)

📩 Skriv klagen slik:

  • Emnefelt: "Krav om kompensasjon for [forsinkelse/kansellering/mistet bagasje] – Fly [Flight Number] den [Dato]"

  • Beskriv kort hva som skjedde:

    "Mitt fly [Flight Number] fra [Avreisested] til [Destinasjon] ble [forsinket/kansellert] med [X] timer."

  • Hvilken rettighet krever du? (Se nedenfor)

  • Legg ved bevis: Boardingkort, e-poster, bilder, kvitteringer.

  • Krev kompensasjon/tilbakebetaling i euro (€).

Se også Air passenger rights - Your Europe

Hvilket krav skal du sende?

🛫 Forsinket fly (3+ timer)

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev refusjon av utgifter (mat, drikke, hotell)

  • Krev ombooking/refusjon hvis forsinkelsen er 5+ timer

🛑 Kansellert fly

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev ny flybillett eller full refusjon

  • Krev refusjon av hotell og mat hvis du måtte vente over natten

🚫 Overbooket fly (nektet ombordstigning)

  • Krev kompensasjon (€250–600)

  • Krev ombooking eller refusjon

  • Krev refusjon av mat/hotell

🧳 Mistet/forsinket/skadet bagasje

  • Meld fra før du forlater flyplassen (fyll ut PIR-rapport i bagasjeskranken)

  • Krev refusjon for nødvendige utgifter (klær, hygieneartikler)

  • Hvis bagasjen er tapt/skadet: Krev erstatning opptil €1600

  • Frist:

    • 7 dager (skadet bagasje)

    • 21 dager (forsinket bagasje)

✈️ Mistet forbindelsesfly

  • Krev ombooking til nytt fly (gratis)

  • Krev kompensasjon (€250–600) hvis forsinkelsen blir 3+ timer ved endelig ankomst

💼 Streik

  • Flyselskapets egen streik = Krev kompensasjon

  • Ekstern streik (f.eks. flyveledere) = Ingen kompensasjon, men krav på ombooking/refusjon

Hva hvis flyselskapet sier nei eller ignorerer deg?

Hvis flyselskapet avslår kravet eller ikke svarer innen 6 uker, kan du klage videre:

📌 Alternativ 1: Klage til Luftfartstilsynet

📌 Alternativ 2: Klage til Forbrukerrådet

📌 Alternativ 3: Bruk en klagetjeneste
Hvis du ikke orker prosessen selv, finnes tjenester som gjør det for deg (mot en prosentandel av kompensasjonen):

  • AirHelp.no

  • Flyhjelp.no

  • Flyforsinkelser.no

📌 Alternativ 4: Søk juridisk hjelp
Hvis summen er høy, kan du ta saken videre til en advokat.

Du kan også alltid kontakte Rettssenteret for hjelp.

Få pengene dine!

Flyselskapet skal utbetale kompensasjon til din bankkonto eller via den betalingsmåten du brukte.

Hvis de prøver å gi deg kuponger i stedet for penger anbefaler vi deg å si nei – du har krav på penger.

Maler for e-poster

Nyttige maler for tekst til e-post med klage finner du under "downloads" lenger opp på siden.