Selv om tilgang til egne penger med bankkonto, bankkort og Vipps gir større frihet og flere valgmuligheter, gjør det deg også til et potensielt offer for svindlere.
Hvis du har brukt et debetkort (vanlig bankkort) til å kjøpe varer eller tjenester som du enten ikke har fått, ikke er det du har bestilt eller beløpet ikke er riktig, må du først ta kontakt med selgeren for å reklamere (klage) og forsøke å løse saken direkte.
Husk å lagre sms-er, e-poster eller ta skjermbilder for å dokumentere reklamasjonen.
Hvis selgeren ikke vil løse saken kan du reklamere overfor betalingstjenesteleverandøren (for eksempel Klarna) eller banken din. Vanligvis er det vanskeligere å nå frem med reklamasjon mot betalingstjenesteleverandøren og banken hvis man betaler med debetkort enn hvis man betaler med kredittkort. Betalingstjenesteleverandøren og banken plikter å behandle reklamasjonen og gi deg en tilbakemelding, men de kan kreve at du politianmelder svindelen. Dersom betalingstjenesteleverandøren og banken avviser saken din kan du klage til Finansklagenemnda.
Hvis du har overført penger fra din egen bankkonto og godkjent betalingen selv med BankID, og det viser seg å være svindel (for eksempel fordi du trodde den du overførte pengene til var en annen enn det viser seg å være), må du kontakte banken din så snart som mulig. Siden du faktisk godkjente betalingen vil banken vanligvis avvise krav om tilbakebetaling, med mindre de får stanset betalingen. Banken plikter å behandle saken og gi deg en tilbakemelding, men de kan kreve at du politianmelder svindelen. Dersom banken avviser saken din kan du klage til Finansklagenemnda.
Hvis noen benyttet seg av din BankID eller PIN-kode på bankkort for å overføre penger fra din bankkonto uten at det er du som har godkjent betalingen, må du kontakte banken din så snart som mulig. Om det er du eller banken som er ansvarlig for tapet vil avhenge av hvor aktsom du har vært, det vil si hvordan du har passet på passord og PIN-koder slik at svindlere ikke kan få tak i dem. Avhengig av hvor aktsom du har vært, kan banken måtte dekke hele tapet, du kan måtte dekke deler av tapet, eller du kan i verste fall måtte dekke hele tapet. Banken plikter å behandle saken og gi deg en tilbakemelding, men de kan kreve at du politianmelder svindelen. Dersom banken avviser saken din kan du klage til Finansklagenemnda.